Οσφυαλγία και Φυσικοθεραπεία. Τι πρέπει να γνωρίζετε.

Αν την περίοδο αυτή ταλαιπωρείστε από οσφυαλγία δεν είστε μόνοι. Στατιστικές αναφέρουν πως σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή το 25% των ανθρώπων σε μια χώρα όπως η ΗΠΑ αναφέρουν να έχουν μια κρίση οσφυαλγίας τους τελευταίους 3 μήνες. Στις περισσότερες των περιπτώσεων η οσφυαλγία εμφανίζεται με ήπια μορφή και υποχωρεί από μόνη της. Για μερικούς όμως ανθρώπους η οσφυαλγία παρουσιάζει υποτροπές ή επιμένει με αποτέλεσμα να οδηγεί σε πτώση της ποιότητας ζωής ή και πρόσκαιρη ή και μακροχρόνια αναπηρία.

Back PainΑν ο πόνος στη μέση σας συνοδεύεται από κάποιο από τα ακόλουθα συμπτώματα θα πρέπει να επισκεφτείτε τα επείγοντα ενός νοσοκομείου άμεσα.

• Ακράτεια ούρων ή κοπράνων
  • Μούδιασμα- υπαισθησία στην εσωτερική περιοχή του μηρού ή του περινέου.

Τα συμπτώματα αυτά χαρακτηρίζουν μια παθολογική κατάσταση που ονομάζεται σύνδρομο ιππουρίδας στην οποία τα νεύρα που ελέγχουν τις λειτουργίες ούρησης και αφόδευσης πιέζονται πάρα πολύ. (Χρήζει άμεσης ιατρικής αντιμετώπισης).

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της οσφυαλγίας μπορεί να διαφέρουν κατά περίπτωση. Μπορεί να υπάρχει βύθιος ή οξύς πόνος στην περιοχή της μέσης, κεντρικά ή μονόπλευρα και με πόνο ή μούδιασμα που ακτινοβολεί στο κάτω άκρο. Συνήθως ο πόνος στην μέση δεν υποδηλώνει μια παθολογία που απειλεί τη ζωή μας, ωστόσο υπάρχει ένας αριθμός παθολογιών που μπορεί να σχετίζονται και θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο διαφορικής διάγνωσης.

Τέτοιες είναι :

• Η εκφυλιστική νόσος του δίσκου
  • Η σπονδυλική στένωση
  • Κατάγματα
  • Πρόπτωση μεσοσπονδυλίου δίσκου
  • Οστεοαρθρίτιδα
  • Οστεοπόρωση
  • Νεοπλασίες κ.α

Παρότι ήταν πιστευτό πως αυτές οι παθολογίες σχετίζονταν με την παρουσία πόνου στη μέση, η έρευνα έχει αποδείξει πως μπορεί να είναι παρούσες σε ανθρώπους και στην περίπτωση απουσίας πόνου ή άλλου συμπτώματος. Τις περισσότερες ωστόσο φορές δεν υπάρχει μια ειδική και σαφώς καθορισμένη αιτιολογία για τον πόνο στη μέση οπότε και χαρακτηρίζεται σαν:

Οσφυαλγία μή ειδικής αιτιολογίας και αφορά στο 85% περίπου των περιστατικών οσφυαλγίας που αντιμετωπίζονται στην κλινική πρακτική και σε αυτήν αναφέρεται η συγκεκριμένη δημοσίευση.

back pain 27 448w

Τι πρέπει να κάνει Ο Φυσικοθεραπευτής στην πρώτη σας επίσκεψη?

Ο Φυσικοθεραπευτής θα πρέπει να προβεί σε μια ενδελεχή διερεύνηση και εκτίμηση της κατάστασης σας ως ακολούθως:

Με τη λήψη ενός πλήρους ιστορικού το οποίο περιλαμβάνει

• Ερωτήσεις για τα συμπτώματά σας, τα σημεία που εμφανίζονται και το είδος του πόνου.
  • Πως μεταβάλονται αν συμβαίνει κάτι τέτοιο τα συμπτώματά σας στο 24ωρο.
  • Παράγοντες που φαίνεται να σας ανακουφίζουν ή να σας επιδεινώνουν.
  • Θα ρωτήσει το μηχανισμό κάκωσης αν το γνωρίζετε και το προηγούμενο ιστορικό σε σχέση με το πρόβλημα σας.
  • Την γενικότερη κατάσταση της υγείας σας.
  • Αν κάνετε χρήση φαρμάκων για άλλες παθήσεις.
  • Πόσο σας έχει επηρεάσει ψυχολογικά στην καθημερινότητά σας και στον κοινωνικό σας περίγυρο.
  • Κάποιες ειδικές ερωτήσεις που ανιχνεύουν την πιθανότητα σοβαρής παθολογίας ή αντένδειξης για Φυσικοθεραπεία ώστε σε αυτή την περίπτωση να σας παραπέμψει ξανά στο γιατρό σας.

Τι στηρίζεται από ερευνητικά δεδομένα για την αντιμετώπιση της οσφυαλγίας:

Αν σας παρουσιαστεί οσφυαλγία προσπαθήστε να μείνετε σχετικά κινητικός. Το να μείνετε απολύτως ξαπλωμένος στο κρεβάτι πέραν μιας ή δύο ημερών μπορεί να καθυστερήσει την ανάκαμψη σας. Αν ο πόνος σας δεν βελτιώνεται ή χειροτερεύει συμβουλευθείτε ή επισκεφτείτε το Γιατρό ή τον Φυσικοθεραπευτή σας για να σας κατευθύνει προς την αντιμετώπιση του προβλήματός σας. Οι οσφυαλγίες μη ειδικής αιτιολογίας δεν είναι όλες ίδιες. Το πρόγραμμα αποκατάστασης θα πρέπει να εξατομικευθεί για εσάς από τον Φυσικοθεραπευτή σας σε σχέση με τα συμπτώματα και την κατάσταση σας.

Τα σχήματα θεραπείας μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Manual Therapy που μπορεί να περιλαμβάνει κινητοποιήσεις ή και κινητοποιήσεις υψηλής ταχύτητας – χαμηλού εύρους με σκοπό τη βελτίωση της κινητικότητας των αρθώσεων και των μαλακών ιστών.
  • Ειδικές ασκήσεις ευκαμψίας, ενδυνάμωσης και μυϊκού ελέγχου.
  • Εκπαίδευση και εργονομικές συμβουλές για την αυτοδιαχείριση του προβλήματος της οσφυαλγίας που σας απασχολεί σε σχέση με την καθημερινή σας ζωή. (Εργασία, στάσεις ύπνου, τρόπος άρσης βάρους κλπ)
  • Φυσικά μέσα που μπορεί να σας ανακουφίσουν ώστε να περάσετε γρήγορα στο ενεργητικό κομμάτι της θεραπείας, το οποίο θα επιταχύνει την ανάρρωσή σας.

3D villain with a question mark high quality pictures 2 34592

Σε ποιόν Φυσικοθεραπευτή πρέπει να απευθυνθώ?

Όλοι οι Φυσικοθεραπευτές κατά νόμο μέσα από την εκπαίδευση και την κλινική τους εμπειρία μπορούν να αντιμετωπίσουν ασθενείς που παρουσιάζουν οσφυαλγία.

Θα μπορούσατε να λάβετε υπόψιν στην επιλογή σας:

• Την επιλογή ενός Φυσικοθεραπευτή που έχει εμπειρία στην αντιμετώπιση ορθοπεδικών – μυοσκελετικών προβλημάτων ή έχει ειδικό γνωστικό αντικείμενο σε αυτόν τον τομέα.
  • Βεβαιωθείτε ότι ο Φυσικοθεραπευτής σας ασκεί νόμιμα το επάγγελμα του και είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών

Επιμέλεια:

Physioscience Clinic Παθολογία Σπονδυλικής Στήλης